Зміни щодо процедур податкового контролю згідно із Законом України № 1914

24 лютого 2022
760
Середній бал: 5 із 5

Закон України від 30.11.2021 року № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» передбачив декілька важливих змін, які стосуються процедур податкового контролю: надання платниками податків документів, направлення запитів податковими органами тощо.

Зміни щодо процедур податкового контролю згідно із Законом України № 1914


Так, щодо перевірок заявленого до відшкодування з бюджету та/або від’ємного значення податку на додану вартість слід зазначити, що п. 44.5 ст. 44 Податкового кодексу України визначає дії платника податків у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів.

Зокрема, передбачено строк для надання платником податків письмового повідомлення про факт втрати документів (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) і встановлена вимога про подальше їх відновлення протягом визначеного терміну.

За загальним правилом, дотримання платником податків такої процедури є передумовою неможливості здійснення перевірок, що в свою чергу є підставою для перенесення строків проведення перевірок до дати відновлення та надання документів до перевірки.

Змінами, що внесено Законом України № 1914, виключено можливість застосування зазначеного перенесення строків у випадку проведення документальних перевірок заявленого до відшкодування з бюджету та/або від’ємного значення податку на додану вартість (тобто перевірок, які передбачені положеннями статті 200 розділу V Кодексу (абзац третій п. 44.5 ст. 44 ПКУ в редакції Закону № 1914.).

Це означає, що у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, які є предметом такої перевірки, платник податків має повідомити про це податкові органи і здійснити дії по їх відновленню. Але, на терміни проведення перевірки, якщо вона розпочнеться до моменту відновлення, це не вплине. І якщо відновлених документів не буде надано на запит контролюючого органу, вважатиметься, що вони відсутні.

Щодо підстав для направлення запитів контролюючим органом, то п. 73.3 ст. 73 ПКУ надає контролюючим органам право звертатися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.

До 01 січня 2022 року передбачалося, що письмовий запит надсилається, якщо за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Починаючи з 01 січня 2022 року, такий запит може бути надісланий контролюючим органом не лише по факту виявленого правопорушення, а й у разі встановлення факту, який може свідчити про порушення платником податків відповідного законодавства. Разом із тим, контролюючий орган у запиті на одержання інформації (пояснень) має обов'язково зазначити, які саме факти виявлені (абзац сьомий п. 73.3 ст. 73 ПКУ в редакції Закону № 1914).

Джерело: ДПС у Дніпропетровській області

УВАГА!

Бути у курсі подій та законодавчих оновлень стало ще легше! Підписуйтесь на  наш  Telegram або FB та читайте важливі новини від порталу "Бюджетник" першими.

logo