Який порядок інвентаризації?, або Законний шлях не допустити операції «И»

8981
Всі, мабуть, пам’ятають кіношедевр Леоніда Гайдая «Операція «И» й інші пригоди Шурика». Навіть недосвідчені і юні після його перегляду зробили правильний висновок. Якби на складі інвентаризацію проводили своєчасно, його завідувачеві не довелося б так вільно і широко демонструвати свої клептократичні нахили. І сама по собі відпала б потреба в високовартісній операції «И».

А щоб самому не втрапити в схожу халепу — штудіюйте порядок проведення інвентаризації і вчасно застосовуйте.

Справді, «головний» бухгалтерський закон — Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV — виносить безапеляційний вердикт: установи зобов’язані проводити інвентаризацію.

Більше того, інвентаризація це життєво важливий інструмент для установи, завдяки якому вона має можливість забезпечити достовірність даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Адже тут усі активи і зобов’язання перевіряють, а їх фактичну наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінку — документують.

Детально порядок проведення інвентаризації унормовується спеціальним Положенням, затвердженим наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879 (далі — Положення № 879). Воно вже кілька років поспіль як є надійним замінником мінфінівської інструкції № 90 від 30.10.1998.

Тож оскільки значення інвентаризації в роботі установи не можна недооцінювати, порядок її проведення вартує докладного вивчення.

Почнемо з найголовнішого: що ж підлягає інвентаризації.

Що підпадає під інвентаризацію в бюджетних установах

Положення № 879 не залишає шансів для широкого тлумачення. В документі чітко звучить «суцільна інвентаризація». Тобто інвентаризуємо ВСІ активи і зобов’язання. Знайти і перевірити маємо навіть те майно, яке свого часу передали в прокат, оренду, ремонт чи реконструкцію. І зважте — технічний стан окремих предметів у жодному разі не буде аргументом, аби залишити їх поза увагою.

Не можна забути й про ті активи і зобов’язання, які обліковуємо на позабалансі. Приміром, об’єкти, які ми тимчасово взяли для користування, розпорядження або отримали для зберігання. Це можуть бути об’єкти оперативної (операційної) оренди основних засобів, матеріальні цінності на відповідальному зберіганні, переробці, комісії, монтажі. Потраплять під перевірку й:

  • умовні активи і зобов’язання (непередбачені активи та зобов’язання) установи (застави, гарантії, зобов’язання тощо);
  • бланки документів суворої звітності;
  • інші активи.

Коли обов’язкова інвентаризація

Положення № 879 чітко окреслює  випадки, у яких інвентаризація в бюджетних установах обов’язкова. Тобто у цих випадках — не важливо, хочемо ми цього чи ні — слід дотримати нормативних вимог. Один із найважливіших —  вона має передувати складанню річної фінансової звітності.  

Проілюструємо вказані випадки в Таблиці 1.

Який порядок інвентаризації?, або Законний шлях не допустити операції «И»

Які встановлено строки проведення інвентаризації

За пунктом 10 розділу I Положення № 879 строки проведення інвентаризації для різних видів активів різняться (див. табл. 2).

Який порядок інвентаризації?, або Законний шлях не допустити операції «И»

Із річною інвентаризацією потрібно впоратися до дати балансу. А враховуючи тримісячний період для перевірки необоротних активів, запасів, дебіторської та кредиторської заборгованостей, витрат і доходів майбутніх періодів, зобов’язань, розпочинати її ліпше вже після 1 жовтня звітного року.

Строки та періодичність проведення інвентаризації для певних видів активів і зобов’язань можна визначити:

  • або окремим наказом керівника на початку року;
  • або в розпорядчому документі про облікову політику бюджетної установи.

Тож хоча конкретні строки проведення інвентаризації й встановлює керівник установи, вони не можуть перевищувати строки, визначені Положенням № 879.

Який порядок проведення інвентаризації

Положення № 879 докладно описує порядок проведення інвентаризації. А старт цьому важливому процесу має дати  керівник установи наказом про проведення інвентаризації (чи іншим розпорядчим документом).

Який порядок інвентаризації?, або Законний шлях не допустити операції «И»

Хто проводить інвентаризацію в установі

Звичайно, керівник має призначити осіб, на плечі яких ляже перевірка активів і зобов’язань. Усі вони входитимуть до складу інвентаризаційної комісії.

Утім, стати членом інвентаризаційної комісії може стати не кожен. Положення № 879 окреслює коло можливих претендентів. Ними можуть бути:

·         представники апарату управління, бухгалтерської служби (зокрема, централізованої бухгалтерії);

·         досвідчені працівники установи, знайомі з об’єктом інвентаризації, цінами та первинним обліком.

Знайти таких працівників керівник установи зможе серед інженерів, технологів, механіків, виконавців робіт, товарознавців, економістів, бухгалтерів).

Не вдасться оминути участі й керівнику установи, які мусить очолити інвентаризаційну комісію. Хіба що він має надійного заступника або керівника структурного підрозділу, на яких він зможе покласти такі обов’язки.

Якщо ж установа велика і в неї є багато активів, що зосереджені в різних місцях, не обійтися без створення робочих інвентаризаційних комісій. У такому разі саме вони:

  • перевірять безпосередньо у місцях зберігання чи  виробництва всі активи;
  • зафіксують виявлені результати, а якщо знайдуть нестачі чи лишки — розроблять пропозиції для їх заліку;
  • проведуть списання нестач, які виникли в межах природного убутку.
  • оформлять протокол.

А вже члени інвентаризаційної комісії скеровуватимуть їхню роботу, керуватимуть всім процесом. А також — проконтролюють оформлення результатів.

Як оформити результати за порядком інвентаризації

Результати інвентаризації також оформляють за чітко встановленим порядком.

Аби зафіксувати наявність, стан та провести оцінку активів — і тих, що обліковуються на балансі установи, і тих, що числяться на позабалансових рахунках, використовують інвентаризаційні описи. Описи — без помарок і підчисток —  мають підписати всі члени інвентаризаційної комісії (робочої інвентаризаційної комісії) та матеріально відповідальні особи.

Інформацію про готівку, грошові документи, бланки документів суворої звітності, фінансові інвестиції відображають в акті інвентаризації. Так само, як і повноту відображення грошових коштів на рахунках у банку (реєстраційних рахунках), дебіторської та кредиторської заборгованостей, зобов’язань, коштів цільового фінансування, витрат і доходів майбутніх періодів, забезпечень (резервів), які створюються відповідно до вимог НП(с)БОДС та інших актів законодавства.

Далі інвентаризаційні описи (акти інвентаризації) здають до бухгалтерської служби, аби там на їх основі перевірили, чи правильно вони відображені в обліку.

Своєю чергою, бухгалтерська служба складає звіряльні відомості активів і зобов’язань, де вказує розбіжності між даними бухгалтерського обліку і даними інвентаризаційних описів (актів інвентаризації).

Увага!

Інвентаризаційні описи, акти, звіряльні відомості і протоколи обов’язково слід скласти у двох примірниках (за потреби їх може бути більше, а от менше — складати не можна).

Важливим етапом інвентаризації є останній, під час якого комісія підбиває підсумки і відображає їх у обліку.

Інвентаризаційна комісія має відобразити висновки про всі виявлені розбіжності між наявними в установі  активами і зобов’язаннями та інформацією про них, що відображена в бухобліку, та пропозиції, як їх врегулювати, у протоколі інвентаризаційної комісії. Після завершення перевірки його передають на розгляд керівнику установи, який має протягом 5 днів затвердити цей документ.

Результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії відображають у бухобліку та фінансовій звітності того звітного періоду, в якому закінчено інвентаризацію.



Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи

Освітні заходи

Отримайте нові знання

Взяти участь











© Головбух: Бюджет, 2017. Усі права захищено
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Тижневик «Головбух: Бюджет», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14859-3830Р від 29.01.2009

Журнал «Держзакупівлі», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 18739-7539Р від 14.02.2012

Журнал «Головбух: праця та зарплата», свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації КВ № 14961-3933 ПР від 05.03.2009


Бажаєте скачати файл?!



Зареєструйтесь, будь ласка!

30 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 30 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Приєднуйтесь до команди професійних бухгалтерів

і я інформуватиму вас про:

➤ головні зміни в законодавстві
➤ методи розв'язання складних робочих ситуацій
➤ зручні сервіси для роботи

  Ольга Пастухова, головний редактор порталу «Бюджетник»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль