text
Головбух: Бюджет

Тимчасове заступництво головного бухгалтера: як оплатити

  • 22 вересня 2017
  • 1916

Головбух установи захворів, тож на час його хвороби головним призначено найдосвідченішого бухгалтера. Розповімо, як оплатити тимчасове заступництво головного бухгалтера.

Керівник установи має покласти обов’язки головного бухгалтера на іншого працівника і оплатити тимчасове заступництво головного бухгалтера. Адже працювати без головбуха вкрай важко, чи то пак просто неможливо. Хтось повинен перевіряти та підписувати документи для перерахування податків, проведення розрахунків за укладеними договорами,   приймання і видачі грошових коштів. Та й без контролю за обліком госпоперацій та цільовим використанням коштів не обійтися.

Покладаємо виконання обов’язків головбуха на іншого

Головний бухгалтер є керівником бухгалтерської  служби, і підпорядковується він безпосередньо керівникові бюджетної установи або його заступникові (п. 9 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2011 № 59; далі — Типове положення).

Як і кожен з нас, головбух може захворіти чи піти у відпустку, або ж поїхати у тривале службове відрядження.

У разі тимчасової відсутності головного бухгалтера виконання його обов’язків відповідно до наказу керівника установи покладають на його заступника, якщо ж такого немає в установі — на іншого працівника бухгалтерської служби (п. 17 Типового положення).

Законодавство про працю передбачає два варіанти, коли у разі тимчасової відсутності працівника його обов’язки мусить виконувати інший:

  • виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника;
  • тимчасове заступництво (заміщення).

Виконання обов’язків тимчасово відсутнього

Звичайно, виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника потрібно оплатити.

Працівникам, які виконують в тій самій установі, організації обов'язки тимчасово відсутнього і не звільняються від своєї основної роботи, доплачують. Таку норму встановлює стаття 105 Кодексу законів про працю України, назвавши виплату — доплатою за виконання обов'язків тимчасово відсутнього працівника.

Розмір цієї доплати зазвичай визначають у відсотках (гранична межа — 50%) від посадового окладу того, чиї обов’язки виконуватимуть, і прописують у колдоговорі або ж встановлюють наказом по установі.

Такий варіант є прийнятним, але, на жаль, не для нашої ситуації. Бо у ній  маємо дотриматися настанови Мінсоцполітики (лист від 21.07.2011 № 590/13/84-11).

Це відомство наголосило: «виконання службових обов'язків за більш відповідальною посадою тимчасово відсутнього працівника, коли це пов'язане з розпорядчими функціями, працівником, який працює в тій самій установі, організації, — є тимчасовим заступництвом.

Тимчасове заступництво головного бухгалтера: оплата

Нині нормативних актів України, які регулювали б тимчасове заступництво (заміщення), немає, тому застосовуються законодавчі акти СРСР. Однак за умови, що вони не суперечать Конституції України (постанова ВР «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР» від 12.09.1991 № 1545-ХІІ).

Тимчасове заступництво оформляють та оплачують відповідно до роз’яснення Держпраці СРСР та Всесоюзної центральної ради професійних спілок «Про порядок виплати тимчасового заступництва» від 29.12.1965 № 30/39.

Тимчасове заступництва це — виконання службових обов’язків за посадою тимчасово відсутнього працівника, коли це викликано виробничою потребою.

Той, хто заміщує тимчасово відсутнього працівника, на період замісництва звільняється від виконання обов'язків, обумовлених трудовим договором за основним місцем роботи.

Керівник установи має видати наказ (розпорядження) про тимчасове заступництво.

Тобто у разі тимчасового заступництва (заміщення) бухгалтер виконуватиме винятково обов’язки відсутнього головбуха, а від обов’язків за основною посадою його доведеться звільнити. І за таке тимчасове заступництво працівнику, який виконуватиме заміщення, належить виплатити різницю між його посадовим окладом та посадовим окладом головного бухгалтера.

Зауважимо:

штатним заступникам, помічникам відсутніх працівників (якщо посади заступника не ввседено) різницю в окладах не виплачують.

Як бути з премією та надбавками? Для виплати премії беруть умови і розміри за посадою, яку заміщують. А ось надбавки та доплати залишаються старими, а точніше належними до виплати за основною посадою працівника.

Тобто преміюють тимчасових заступників так само, як виплачували б премію працівнику, якого заміщують. Премію нараховують на посадовий оклад працівника, який заміщує, та на різницю в окладах.

А доплати та надбавки, які були встановлені тому, хто тимчасово виконує обов'язки за більш відповідальною посадою (у нашій ситуації — бухгалтеру), виплачують в тому розмірі, в якому виплачували до призначення його на тимчасове замісництво.

І насамкінець.

Не забудьте умови оплати праці за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників прописати у колективному договорі.

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи
Отримайте нові знання
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Бажаєте скачати файл?!



Зареєструйтесь, будь ласка!

30 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 30 секунд