text
Головбух: Бюджет

Електронна декларація: особливості заповнення

  • 18 жовтня 2018
  • 902
експерт з бухобліку та оподаткування в бюджетній сфері, Київ

Щоб запобігти корупції в Україні вже третій рік діє електронне декларування. Декларують доходи і майно не лише вищі посадові особи державної влади, ОМС, держслужбовці. Посадовці бюджетних установ також зобов’язані на сайті НАЗК заповнювати електронну декларацію. Як це зробити?

Подання електронних декларацій передбачає створення електронного кабінету, заповнення відповідних розділів е-декларації і підписання її ЕЦП. Розглянемо кожен етап окремо, та спочатку визначимось із колом декларантів.

Хто є декларантом

Коло осіб декларантів визначає абзац п’ятнадцятий частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон № 1700). Подання електронних декларацій обов’язкове для посадових осіб бюджетних установ, оскільки їх прирівняли за законом до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700).

Посадовими особами бюджетної установи є не лише керівник установи і його заступники. До них відносимо осіб, які за своєю посадою виконують адміністративно-господарські або організаційно-розпорядчі функції. Це керівники структурних підрозділів (відділів, секторів), їх заступники, особи, які керують ділянками робіт тощо.

Подання електронних декларацій розповсюджується не на всіх посадових осіб бюджетних установ. Частиною п’ятою статті 45 Закону № 1700 звільнені від обов’язку подавати е-декларацію посадові особи закладів, установ та організацій, які здійснюють основну діяльність у сфері:

  • соціального обслуговування населення, соціальної та професійної реабілітації осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю, соціального захисту ветеранів війни та учасників АТО (електронна декларація заповнюється на добровільній основі);
  • здійснення заходів із забезпечення нацбезпеки та оборони, відсічі й стримування збройної агресії РФ на сході країни;
  • охорони здоров’я;
  • освіти, науки;
  • культури, мистецтв, відновлення та збереження національної пам’яті;
  • фізичної культури, спорту, національно-патріотичного виховання.

Також від подання електронних декларацій звільнені мобілізовані працівники, призвані офіцери та контрактники. Однак зобов’язані декларувати свої доходи і майно військовослужбовці, які проходять військову службу у військових комісаріатах.

З числа посадових осіб бюджетних установ зобов’язані подавати е-декларацію керівники:

  • закладів охорони здоров’я центрального, обласного, районного, міського (міст обласного значення, міст Києва та Севастополя) рівня;
  • вишів;
  • науково-дослідних інститутів та інших наукових установ.

Звичайно, якщо посадова особа за частиною п’ятою статті 45 Закону № 1700 звільнена від обов’язку подавати е-декларацію, але одночасно належить до посадових осіб місцевого самоврядування, вона зобов’язана задекларувати свої доходи і майно.

Із тим, хто заповнює електронну декларацію, розібрались. Та якщо після вивчення положення про установу чи структурний підрозділ все ж залишилося питання, чи є посадова особа бюджетної установи декларантом, готуємо індивідуально офіційний запит до Національного агентства з питань запобігання корупції з зазначеного питання.

Прожитковий мінімум 2019 року

Прожитковий мінімум 2019
Іван ЛЕВАДСЬКИЙ експерт з бухобліку та оподаткування в бюджетній сфері, Київ
Яким буде прожитковий мінімум 2019, 2020 і 2021 років? Ми навели у таблиці загальний розмір, а також розміри для конкретних соціальних і демографічних груп населення.

Коли подавати електронну декларацію

Електронна декларація посадовими особами подається:

  • перед призначенням на відповідну посаду (подає претендент);
  • щорічно — до 1 квітня наступного року (за минулий рік);
  • перед звільненням — за період, не охоплений раніше поданими деклараціями;
  • після звільнення — до 1 квітня наступного року (за минулий рік, у якому особа звільнилась чи переведена на іншу посаду, яка не зобов’язує декларувати дохід і майно);
  • після притягнення до відповідальності за неподання, несвоєчасне подання або подання з недостовірними даними е-декларації — обов’язкове подання електронних декларацій з достовірними відомостями.

Окрім цього, посадова особа бюджетної установи зобов’язана інформувати про суттєві зміни у майновому стані протягом року. Тобто протягом 10 днів після отримання доходу чи купівлі майна на суму, еквівалентну чи більшу за 50 розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осіб на початок року (88 100 грн для 2018 року), особа має надіслати повідомлення про зміни у майновому стані (форма змін). Якщо таких суттєвих змін 2 чи 3, після кожної зміни слід подавати відповідне повідомлення. Його подають аналогічно е-декларації.

Підготовка до подання е-декларації

Першим кроком для подання е-декларації є отримання електронного цифрового підпису (ЕЦП) в акредитованому центрі сертифікації ключів. Якщо посадова особа його має, їй слід перевірити, чи не сплинув строк дії. Як зареєструватися на порталі НАЗК, аби подати електронну декларацію — досить часте запитання. І саме діючий ЕЦП є відповіддю на нього.

Вхід на портал можливий після застосування ЕЦП на веб-сторінці portal.nazk.gov.ua/login:

  • обираємо з випадаючого списку назву акредитованого центру сертифікації ключів, який видав ЕЦП;
  • зчитуємо з носія приватний ключ — файл Key-6.dat;
  • вводимо до цього файлу пароль.

Щоб електронна декларація стала доступна, у вікні, що відкриється, зазначаємо:

  • своє прізвище, ім’я, по батькові;
  • код ІПН;
  • індивідуальну електронну поштову скриньку, до якої лише у вас є доступ і вона не зареєстрована на установу;
  • номер особистого мобільного телефону (не службового).

Для подання електронної декларації відкриваємо у своїй скриньці лист, який надійшов від системи, та підтверджуємо реєстрацію на порталі НАЗК. Знову входимо у систему з допомогою ЕЦП і вже потрапляємо в електронний кабінет. На вкладці «Мої документи» обираємо і відповідно:

  • нова декларація;
  • нове повідомлення про суттєві зміни в майновому стані.

Перш ніж розпочати заповнення електронної декларації, уважно перечитуємо загальні методичні настанови, які пропонує система, ставимо галочку у відповідній комірці, що ознайомились, і натискаємо на вже активну кнопку «Перейти до заповнення форми». Після цього починаємо заповнювати е-декларацію.

Електронна декларація ЗАПОВНЕННЯ

Е-декларація складається із 17 розділів (від 0 до 16). Залежно від майнового становища декларанта і його сім’ї заповнюються окремі або усі розділи декларації. Під час заповнення можна не дотримуватись черговості, а заповнювати будь-який розділ на вибір. Розглянемо детально, що і в якому розділі слід зазначати.

Заповнення електронних декларацій: інструкція

Розділ 0 декларації (обов’язковий)

У розділі 0 декларації слід вказати її тип (їх чотири) і звітний період. Приклад заповнення електронної декларації залежно від її типу наведемо у таблиці.

Тип декларації і звітний період

Тип декларації

Звітний період

Примітка

Щорічна

Минулий рік

У 2019 році щорічну подаватимемо за 2018 рік (тобто звітний період — 2018)

Перед звільненням

З 01.01.2018 по дату звільнення

Декларуємо поточний період, якщо звільнення у поточному 2018 році

Після звільнення

Рік, у якому звільнився декларант

Якщо звільнення у 2018 році, у 2019 році декларуємо доходи й майно за повний 2018 рік

Кандидата на посаду

Минулий рік

Якщо конкурс у 2018 році, декларуємо доходи і майно за 2017 рік, якщо укладення трудового договору у 2019 — додатково слід задекларувати і 2018 рік

Розділ 1 декларації (обов’язковий)

Заповнити електронну декларацію неможливо без зазначення відомостей про себе (декларанта). У цьому розділі зазначаємо дату народження, а прізвище, ім’я, по батькові і податковий номер автоматично зчитуються з особистого ЕЦП, їх змінити чи відредагувати не можна. Тому при отриманні ЕЦП слід уважно заповнити анкету.

Також зазначаємо місце реєстрації і адресу фактичного місця проживання. Електронна декларація передбачає дві комірки для інформації про вулицю:

  • перша — тип (провулок, вулиця, шосе, проспект і т. п.);
  • друга — її назва.

Окрім цього, слід зазначити номер будинку, корпусу і квартири. З адресою у багатоквартирному будинку все зрозуміло, а от якщо це індивідуальний будинок — є певні особливості, оскільки маємо лише номер будинку.

У електронній декларації слід комірки «номер корпусу» і «номер квартири» зробити неактивними. Для цього натискаємо на комірку і біля неї (справа) з’явиться дві піктограми «не застосовується» і «зняти блокування». Обираємо піктограму «не застосовується» і комірка стає неактивною. При збереженні цього розділу помилка не виникатиме.

У цьому ж розділі електронна декларація має відображати відомості про:

  • місце роботи (назва установи);
  • займану посаду.

Якщо серед списку, що випадає з комірок «тип посади» і «категорії посади», відсутнє відповідне значення, комірки робимо неактивними. У іншому випадку обираємо значення, що відповідає займаній посаді. На питання відповідаємо «ні». Натискаємо на кнопку «наступний розділ».

Як заповнюється електронна декларація (розділ 1) зрозуміли — якщо все введено правильно, у меню (де список розділів) навпроти розділу 1 з’явиться галочка.

Розділ 2 декларації

У цьому розділі наводимо членів сім’ї. За Законом № 1700 це подружжя, діти, батьки декларанта, особи під опікою чи піклуванням та інші особи. Основною умовою віднесення до цих осіб є одночасна наявність трьох умов:

  • спільно проживають;
  • пов’язані спільним побутом;
  • мають взаємні права та обов’язки.

Для зразкового подання електронної декларації за наявності членів сім’ї наводимо про них відомості:

  • тип зв’язку;
  • прізвище, ім’я, по батькові;
  • дату народження;
  • громадянство.

Якщо членів сім’ї немає — розділ 2 не заповнюємо.

Розділ 3 декларації

У цьому розділі декларуємо усі об’єкти нерухомості, земельні ділянки, які у декларанта та/або члена його сім’ї перебувають у власності (приватній, спільній тощо), або якими володіють чи користуються, зокрема орендують. Електронна декларація передбачає дві опції:

  • є об’єкти нерухомості;
  • відсутні такі об’єкти.

Якщо обрали другу опцію, розділ 3 заповнено. Якщо ж об’єкти нерухомості є, кожен такий об’єкт декларуємо. Тобто для кожної особи зазначаємо:

  • вид об’єкта;
  • його площу;
  • реєстраційний номер;
  • дата набуття права;
  • вартість на дату набуття права (електронна декларація передбачає наявність піктограм «не застосовується», «не відомо», «член сім’ї не надав інформації» і «зняти блокування»);
  • вартість за останньою грошовою оцінкою;
  • його місцезнаходження;
  • тип права;
  • інформацію про власника;
  • частку власності.

Якщо сумісна власність — зазначаємо усіх співвласників і частку володіння (у відсотках), якщо приватна — частка складає 100%. Якщо комірки, що містить електронна декларація зразок, не можливо заповнити через відсутність інформації, ненадання її членом сім’ї або коли відповідний вид інформації не застосовується до обраного об’єкта нерухомості, обираємо відповідну піктограму. Після кожного об’єкта натискаємо кнопку «зберегти об’єкт». Лише після цього зазначений розділ буде відображений у системі без помилок.

Розділ 4 декларації

Аналогічно розділу 3 заповнюємо розділ 4 про об’єкти незавершеного будівництва.

Розділ 5 декларації

У розділі 5 наводимо відомості про цінне рухоме майно (електроніка, ювелірні вироби, антикваріат, твори мистецтва тощо). Сюди не відносимо:

  • транспортні засоби;
  • цінні папери;
  • корпоративні права;
  • готівку;
  • кошти на рахунках;
  • дорогоцінні банківські метали.

Цінне рухоме майно декларуємо, якщо воно вартує більше ніж гранична межа. Тож для заповнення електронної декларації (розділу 5) важливо знати граничну межу, її розмір наведемо у таблиці.

Граничний розмір для цінного рухомого майна

Роки

Вартісна межа

розмір

грн

2017

100 пм

160 000,00

2018

176 200,00

 пм — прожитковий мінімум для працездатних осіб на 1 січня року, за який подаємо декларацію

Електронна декларація: особливості заповнення Прожитковий мінімум 2018

Електронна декларація: особливості заповнення Прожитковий мінімум 2019

Якщо цінне рухоме майно перевищує вартісну межу, подання електронної декларації здійснюємо з урахуванням заповненого розділу 5 декларації. Коли ж таке цінне рухоме майно є подарунком, його декларуємо у цьому розділі і додатково у розділі 11.

Розділ 6 декларації

У розділі 6 декларації маємо вказати наявні транспортні засоби, інші самохідні машини і механізми. І навіть якщо вартість одиниці складає умовно 1 грн, такий засіб слід зазначити:

  • автомобілі (вантажні, легкові, автобуси, буси);
  • трактори, комбайни;
  • мотоблоки і інші самохідні машини й механізми;
  • мотоцикли, мопеди;
  • велосипеди.

Так, велосипед — це транспортний засіб за пунктом 1.10 Правил дорожнього руху, що затверджені постановою КМУ від 10.10.2001 № 1306.

Заповнення електронної декларації (розділу 6) за наявності такого рухомого майна здійснюємо для кожної особи. Вказуємо:

  • вид майна;
  • марку;
  • модель;
  • рік випуску;
  • ідентифікаційний номер;
  • дата набуття права;
  • вартість засобу;
  • тип права;
  • інформація про власника.

Якщо якісь відомості відсутні, натискаємо на відповідну комірку і обираємо піктограму «невідомо».

Розділ 7 декларації

У сьомому розділі слід наводити відомості про цінні папери, які належать декларанту чи членам його сім’ї. Зазначаємо:

  • вид цінних паперів (акції, сертифікати, деравитиви, ваучери тощо);
  • їх кількість;
  • номінальна вартість;
  • дата набуття права;
  • емітент;
  • тип права;
  • інформація про власника.

Розділ 8 декларації

У розділі 8 не зазначаємо відомості про акції, адже їх зазначили у розділі 7 декларації. Тут наводимо відомості про корпоративні права, частки (паї) у статних фондах підприємств, організацій, пайові внески у кредитні спілки. У декларації зазначаємо такі відомості:

  • назву юридичної особи;
  • її код ЄДРПОУ (комірка «код ЄДРПОУ», що містить електронна декларація, з’являється після зазначення країни реєстрації);
  • країну реєстрації головного офісу;
  • організаційно правову форму;
  • вартість корпоративних прав у грошовому виразі;
  • частку (у відсотках) від загального капіталу;
  • тип права;
  • відомості про власника.

Розділ 9 декларації

У цьому розділі зазначаємо відомості про юридичних осіб, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є декларант чи член його сім’ї.

Як заповнюється електронна декларація, якщо декларант і члени його сім’ї не є власниками (контролерами)? У розділі 9 слід обрати опцію про відсутність об’єкта декларування.

Розділ 10 декларації

Об’єкти інтелектуальної власності, що можуть мати вираз у грошовому еквіваленті, декларуємо у розділі 10. Мова йде про право на винахід, корисну модель, ноу-хау, промисловий зразок, топографії інтегральної мікросхеми, сорт рослин, торгову марку чи комерційне найменування, авторське право тощо. Заповнення цього розділу не потрібне, якщо таких об’єктів немає — у розділі 10 обираємо опцію про відсутність об’єкта декларування.

Розділ 11 декларації

Розділ 11 заповнюють усі без винятку, оскільки протягом року кожен отримував який-небудь дохід. Про кожного члена сім’ї зазначаємо:

  • вид доходу;
  • його розмір;
  • джерело (від кого дохід отримано), тип особи (як правило юридичної), її назву і код ЄДРПОУ;
  • тип права;
  • відомості про власника (хто отримувач доходу).

Електронна декларація має містити відомості про такі доходи:

  • зарплату за основним місцем роботи;
  • зарплату за сумісництвом;
  • гонорари і винагороди за ЦПД;
  • дохід від підприємництва;
  • від відчуження майна (нерухомого і рухомого);
  • від оренди;
  • дивіденди, проценти, роялті, страхові виплати;
  • благодійна допомога;
  • подарунок у грошовій чи негрошовій формі (подання електронної декларації за таким видом доходу можливе у разі перевищення його вартості над граничною межею для дарувальника протягом року);
  • спадщина;
  • пенсія;
  • дохід від відчуження цінних паперів і корпоративних прав;
  • приз, виграш;
  • інший дохід.

Гранична межа для декларування подарунків від однієї особи (дарувальника) протягом року дорівнює п’яти прожитковим мінімумам для працездатних осіб на початок року. Декларувати потрібно подарунки, якщо їх вартість (на одного дарувальника) перевищує:

  • 8000 грн — для 2017 року;
  • 8810 грн — для 2018 року.

Якщо особа має декілька видів доходів або один, але з різних джерел, — декларуємо усі без винятку доходи.

Розділ 12 декларації

У розділі 12 декларації слід задекларувати грошові активи — готівку, кошти в банку чи фінансових установах (внески), кошти, які позичили третім особам, банківські метали. Декларувати ці активи за однієї умови — сукупна вартість цих активів на одного члена сім’ї перевищує граничну межу.

Граничний розмір для грошових активів

Роки

Вартісна межа

розмір

грн

2017

50 пм

80 000,00

2018

88 100,00

 пм — прожитковий мінімум для прецездатних осіб на 1 січня року, за який подаємо декларацію

Якщо у декларанта наявні грошові активи в сумі менше 80 000 грн і в члена сім’ї також, подання електронної декларації за цим розділом не здійснюємо (не декларуємо), оскільки граничне обмеження розраховується на кожну особу окремо. Якщо ж більше зазначеної у таблиці суми, декларуємо кожен вид грошового активу, зазначаючи:

  • розмір і валюту активу;
  • найменування та код ЄДРПОУ банку чи фінустанови.

Розділ 13 декларації

У розділі 13 вказуємо відомості про фінансові зобов’язання. Їх наводимо загальною сумою у розділі 13, що містить електронна декларація, якщо вони не перевищують граничного розміру, що наведений у таблиці (для грошових активів). Якщо перевищують, розписуємо кожен вид окремо:

  • отримані кредити, позики;
  • зобов’язання за договорами лізингу;
  • сплачені кошти в рахунок основної суми позики (кредиту);
  • сплачені проценти за позикою (кредитом);
  • зобов’язання за договорами страхування та недержавного пенсійного забезпечення;
  • позичені кошти у інших осіб.

Розділ 14 декларації

Електронна декларація заповнення розділу 14 передбачає декларувати видатки й правочини, що здійснені у звітному періоді і якщо після чи результатом цих видатків, укладених правочинів у декларанта чи члена сім’ї:

  • припиняється право власності (у т. ч. спільної), володіння, користування нерухомим чи рухомим майном чи іншими активами;
  • виникають фінзобов’язання, що зазначені у розділах 3-13 декларації.

Декларувати потрібно лише ті видатки чи правочини, які перевищують граничну суму.

Граничний розмір для видатків чи укладених правочинів

Роки

Вартісна межа

розмір

грн

2017

50 пм

80 000,00

2018

88 100,00

 пм — прожитковий мінімум для прецездатних осіб на 1 січня року, за який подаємо декларацію

Якщо кожен правочин не перевищує суму, зазначену у таблиці, електронна декларація у розділі 14 вимагає поставити опцію про відсутність об’єкта декларування. Декларувати маємо лише ті видатки і правочини, які перевищують суми, що наведені у таблиці.

Розділ 15 декларації

У розділі 15 декларуємо роботу декларанта за сумісництвом, незалежно від того, отриманий дохід від такої роботи чи ні. Членів сім’ї цей розділ не стосується. Вказуємо:

  • посаду, на якій працює чи працював декларант на умовах сумісництва;
  • її оплачуваність («так» або «ні»);
  • відомості про особу (фізичну чи юридичну), у якої виконувалась робота.

Розділ 16 декларації

Розділ 16 стосується також лише декларанта. У ньому слід навести відомості про входження до керівних, ревізійних чи наглядових органів громадських об’єднань, благодійних організацій, саморегулівних чи самоврядних професійних об’єднань, членство в таких об’єднаннях (організаціях). Електронна декларація має відображати відомості про:

  • назву такої організації, об’єднання;
  • організаційно-правову форму;
  • код ЄДРПОУ.

Подання е-декларації

Після заповнення усіх розділів декларації слід зберегти її чернетку. Це варто робити щоразу, коли відволікаєтесь від її заповнення. НАЗК рекомендує при заповненні чернетки е-декларації використовувати один і той самий комп’ютер, браузер (бажано Google Chrome).

Наведемо черговість дій для оприлюднення е-декларації:

  • натиснути кнопку «Зберегти чернетку»;
  • натиснути кнопку «Зберегти декларацію»;
  • обрати збережену чернетку та натиснути кнопку «Продовжити роботу»;
  • натиснути кнопку «Подати документ»;
  • ознайомитись з попередженням про відповідальність за недостовірність відомостей у е-декларації та підтвердити це відповідною галочкою;
  • натиснути кнопку «Подати документ»;
  • натиснути кнопку «Подати декларацію».

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи
Отримайте нові знання
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Бажаєте скачати файл?!



Зареєструйтесь, будь ласка!

30 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 30 секунд
Зареєструватися