text
Головбух: Бюджет

Як відбувається Казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками

  • 19 жовтня 2017
  • 2573

Під час обслуговування місцевих бюджетів органи Казначейства діють за чітко встановленим порядком. Дотримуватися цього порядку мають і установи, якщо хочуть вчасно отримати кошти. Опишемо докладно всі складові цього процесу.

Кожна громада, як щойно створена, так і та, що працює вже давно, добре знає, що казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками має відбуватися чітко за вимогами бюджетного законодавства.

Так, у процесі виконання місцевих бюджетів громади обслуговуються органами Казначейства, керуючись нормами, зокрема:

  • Бюджетного кодексу України;
  • Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 23.08.2012 № 938.

Казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками: готуємо документи

Передує казначейському обслуговуванню низка дій його учасників, які мають правильно оформити та зібрати всі необхідні документи. Так, до органів Казначейства подає:

  1. головний розпорядник коштів місцевого бюджету — мережу розпорядників коштів місцевих бюджетів, яка включає розпорядників нижчого рівня і одержувачів коштів місцевого бюджету;
  2. місцевий фінансовий орган — розпис місцевого бюджету;
  3. головний розпорядник коштів — розподіл показників зведених кошторисів, розподіл показників зведених планів асигнувань загального фонду місцевих бюджетів, розподіл показників зведених планів надання кредитів із загального фонду місцевих бюджетів, розподіл показників зведених планів спеціального фонду місцевих бюджетів та зведення показників спеціального фонду (у розрізі розпорядників нижчого рівня та одержувачів). Але цього недостатньо щоб здійснити казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками;
  4. установи — розпорядники коштів місцевого бюджету — кошториси, плани асигнувань загального фонду місцевих бюджетів, плани спеціального фонду місцевих бюджетів, плани надання кредитів із загального фонду місцевих бюджетів, зведення показників спеціального фонду кошторису.

Лише після відображення в обліку органів Казначейства цих документів установам відкривають асигнування за загальним і спеціальним фондами місцевого бюджету. Після цього провадять казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками.

Розпочинається воно з реєстрації казначеєм юридичних та фінансових бюджетних зобов’язань установи за загальним і спеціальним фондами місцевого бюджету у розрізі кодів економічної класифікації видатків. При цьому казначей проводить попередній контроль, тобто перевіряє:

  • наявність відповідних бюджетних асигнувань для взяття бюджетних зобов’язань;
  • відповідність взятих бюджетних зобов’язань певним бюджетним асигнуванням у розрізі КЕКВ та паспорта бюджетної програми.

Для проведення видатків бухгалтер установи готує платіжні доручення (далі — платіжки).

Казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками як процес продовжується з моменту отримання казначеєм платіжок. Їх форму, обов’язкові реквізити, строк їх дії та вимоги до заповнення розрахункових документів на паперових носіях визначає Інструкція про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затверджена постановою Правління НБУ від 21.01.2004 № 22.

У платіжці мають бути заповнені всі реквізити, передбачені формою.

Реквізит «Призначення платежу» повинен містити повну інформацію про платіж та документи, на підставі яких перераховують кошти місцевого бюджету отримувачу. Якщо перераховують суми податків реквізит «Призначення платежу» заповнюють згідно з вимогами Порядку заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів, затвердженого наказом Мінфіну від 24.07.2015 № 666.

Казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками: дії казначеїв

Казначейське обслуговування неможливе без проведення поточного контролю казначеєм. Він перевіряє наявність всіх необхідних реквізитів, відповідність зразкам підписів відповідальних посадових осіб і відбитка печатки установи.

Якщо дата подання платіжки не відповідає даті її складання у реквізиті «Одержано банком» платіжного доручення на всіх примірниках обов’язково казначей проставляє дату подання і власний підпис. Приймає казначей платіжку:

  • за наявності в обліку Казначейства відповідних юридичних та фінансових бюджетних зобов’язань установи;
  • у межах залишків коштів місцевого бюджету на рахунках установи за відповідним кодом економічної класифікації видатків.

Та це ще не все.

Якщо платіжка передбачає перерахування отримувачу авансу, поетапну оплату зареєстрованих бюджетних фінансових зобов’язань, установа надає казначею підтвердні документи (договори, звіт про результати проведення процедури закупівлі тощо).

Після оплати установа протягом трьох робочих днів після завершення терміну поставки товарів, виконання робіт, надання послуг, визначеного у договорі, подає до органів Казначейства документи, що підтверджують отримання цих товарів, робіт, послуг.

Казначей перераховує кошти місцевого бюджету з рахунку установи на підставі першого примірника платіжки.

На платіжних дорученнях, за якими проведено оплату, ставиться відмітка у вигляді відбитка штампа казначея «Оплачено». За результатами попереднього операційного дня орган Казначейства надає установі виписки з рахунка про проведені операції з відміткою у вигляді відбитка штампа встановленого зразка та підписом казначея. На вимогу установи виписки з рахунків можуть надаватись в електронному вигляді з накладанням електронного цифрового підпису.

Казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками: коли відмовлять

Здійснюючи казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками, казначей має право відмовити у проведенні платежу і не прийняти до виконання платіжку. Причини для цього такі:

  • неправильно заповнені реквізити платіжки, або не заповненийодин з реквізитів, та/або недотримані вимоги по оформленню платіжки;
  • в обліку органу Казначейства відсутні відповідні юридичні бюджетні зобов’язання та/або бюджетні фінансові зобов’язання;
  • платіж не відповідає зареєстрованим юридичним бюджетним зобов’язанням та/або бюджетним фінансовим зобов’язанням;
  • зазначений у платіжці код економічної класифікації видатків не відповідає економічній характеристиці платежу;
  • проведення видатків обмежено нормативно-правовими актами;
  • кошти, що перебувають на відповідному рахунку установи, арештовані;
  • на відповідному рахунку установи зупинення операцій з коштами місцевого бюджету;
  • орган Казначейства має рішення органу оскарження за результатами розгляду скарги щодо порушення законодавства у сфері закупівель та/або копії рішення суду про визнання результатів процедури закупівлі недійсними, яке набрало законної сили;
  • залишку коштів на відповідному рахунку установи немає або його недостатньо для проведення платежу;
  • перевищено показники, затверджені у кошторисах, планах асигнувань загального фонду місцевих бюджетів, планах спеціального фонду місцевих бюджетів;
  • установою неподані документи, що підтверджують отримання товарів, робіт/послуг за договорами, згідно з умовами яких було здійснене авансування;
  • паспорта бюджетної програмине затверджено.

У такому разі казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками не проводиться. Казначей не пізніше наступного робочого дня повертає установі платіжку, яку не прийнято до виконання.

Казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками коштом власних надходжень

Видатки за рахунок власних надходжень установи казначеї обслуговують у такому ж самому порядку. Єдиним винятком є надходження власних коштів у натуральній формі.

Його органи Казначейства мають відобразити у обліку виконання місцевих бюджетів у межах планових показників. Для цього установа не пізніше останнього робочого дня місяця складає і подає казначею довідку про надходження у натуральній формі.

На її підставі казначей відображає по установі вартість отриманих предметів як надходження «коштів місцевого бюджету» та проводить по обліку касові видатки за рахунок цих «коштів».

Насамкінець згадаємо про роботу органів Казначейства після проведення казначейського обслуговування місцевих бюджетів за видатками. Адже якщо після проведення усіх окреслених дій для установи процес завершено, для органів Казначейства він ще продовжується.

Так, органи Казначейства щоденно складають окремо за загальним і спеціальним фондами звіти:

  • про виконання місцевих бюджетів за доходами;
  • про виконання місцевих бюджетів за видатками.

Їх вони передають місцевим фінансовим органам, які їх опрацьовують та у разі потреби подають органам Казначейства свої зауваження.

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи
Отримайте нові знання
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Бажаєте скачати файл?!



Зареєструйтесь, будь ласка!

30 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 30 секунд
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Приєднуйтесь до команди професійних бухгалтерів

заповніть форму та отримайте матеріали про:

➤ головні зміни в законодавстві
➤ методи розв'язання складних робочих ситуацій
➤ зручні сервіси для роботи

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль