Головбух: Бюджет

Про що має знати замовник, який проводить допорогові закупівлі

  • 24 травня 2018
  • 3026

Знаєте, що таке допорогові закупівлі і як їх проводити в системі Прозоро? Ми підготували для вас корисні поради, які зроблять ваші закупівлі більш успішними.

Допорогові закупівлі (допорогові торги) — це перші закупівлі, які почали проводити в Україні з використанням електронних засобів. У 2014 році уряд вирішив реформувати ЕСЗ. А для того, щоб запроваджувати у країні повномасштабні електронні закупівлі, їх потрібно було протестувати, зрозуміти, як з ними працюватиме ринок, замовники, учасники. У травні 2015 року саме допорогові закупівлі дали офіційний старт пілотному проекту закупівель через електронну систему Прозоро.

Пілотний проект виявився ефективним, було досягнуто високого рівня конкуренції, значної економії. Це стало гарним прикладом для того, аби масштабувати закупівлі на всю Україну і зробити використання ЕСЗ обов’язковим при всіх закупівлях — не тільки для допорогових, а й для усіх передбачених законом.

Був розроблений Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, і з введенням його в дію поступово усі закупівлі почали проводили через електронну систему закупівель ProZorro.

Якщо у замовника вартість закупівлі становить від 50 тис. грн, але він не використовує електронну систему закупівель, то йому слід обов’язково оприлюднити звіт про укладений договір.

Допорогові закупівлі також залишилися, для того щоб замовники могли ними користуватися, а учасники — подавати свої пропозиції, пропонувати товари та послуги, необхідні замовникам.

Такого терміна, як «допорогові закупівлі», у Законі № 922 немає. Тоді що це за закупівлі?

Що таке допорогові закупівлі

Допорогові закупівлі — це закупівлі, вартість яких є нижчою, ніж визначено в статті 2 Закону № 922. Для звичайних замовників встановлено: якщо вартість товарів становить понад 200 тис. грн, робіт — 1,5 млн грн, то вони мають здійснювати свої закупівлі з використанням електронної системи. Усі закупівлі, у яких вартість нижче таких сум, вважають допорогами.

Також є спеціальна категорія замовників в окремих сферах господарювання. Це замовники-монополісти. Для них встановлений вищий поріг у ДПЗ: для товарів та послуг — 1 млн грн, для робіт —  5 млн грн.

Однак проводити саме допорогові електронні закупівлі — право замовника, але не обов’язок. Нині замовники за власним бажанням або за рішенням вищого органу можуть здійснювати допорогові закупівлі в Прозоро. Система надає такий функціонал, тобто дозволяє проводити такі закупівлі.

Але існують обмеження: ЕСЗ не дає оголосити закупівлю, вартість якої менше 3 тис. грн. Ця практика діє за результатами пілотного проекту. Адже на тендерах з невисокою очікуваною вартістю бізнес не дуже активний.

Переваги проведення допорогових закупівель в системі

Для чого проводити допорогові торги через електронну систему — яка їх цінність? Їх три: 

  1. конкурентність;
  2. відкритість;
  3. розвиток.

Тож допорогові електронні закупівлі мають позитивні рішення, здобутки для користувачів системи публічних закупівель.

Конкурентність

Сьогодні середній рівень конкуренції на торги в ЕСЗ становить 2,7 учасника. Це доволі хороший рівень. Звісно, хочеться більшого. Але за такий короткий час усе неможливо побудувати. Розвитком конкуренції в системі, зокрема конкуренції в допорогових торгах — важливе завдання. Висока конкуренція дає змогу зменшити вартість предметів закупівлі. Разом з тим зростає якість наданої продукції. Адже якщо на ринку представлений один постачальник, він не переймається якістю продукції: знає, що в нього і так придбають за ціною, яку він запропонує.

Використання ЕСЗ відкриває перед замовниками широке коло учасників, які запропонують свою продукцію. Конкуренція сприяє не тільки підвищенню якості придбаної продукції, а й поліпшенню якості процесів.

Відкритість

Використання ЕСЗ у ДПЗ показує, що між учасниками і замовниками встановлені чіткі правила. Їх усі бачать, дотримують, тобто немає кулуарних домовленостей. Правила для всіх одні.

Зростає довіра між учасниками і замовниками. Зростає довіра до всієї системи закупівель.

Учасники, які хоч раз узяли участь в ЕСЗ, наприклад, провели допорогові закупівлі, й отримали гарний результат, й надалі пробуватимуть свої сили, можливо, і в надпорогових закупівлях.

Що більше учасників, то кращою буде якість продукції та більшою економія коштів. Це стосується і допорогових закупівель ДПЗ.

Розвиток

Нині покращується організація закупівельної діяльності. Відходять у минуле паперові тендери. Хоча й існують замовники, які здійснюють і документують ДПЗ у паперовому варіанті. Але це не технології майбутнього. Використання сучасних технологій та підходів у закупівельній діяльності в ДПЗ і замовникам, і учасникам дає змогу розвиватися. Світ не стоїть на місці. Змінюється. І електронна система змінюється. Тому майбутнє — за сучасними технологіями.

Положення про допорогові закупівлі

Порядок здійснення допорогових закупівель (коментар див. у наступному пункті) регламентує наказ адміністратора ЕСЗ — раніше ДП «Зовнішторгвидав України» — № 35 «Про затвердження порядку здійснення допорогових закупівель». Це підприємство було реорганізовано в державне підприємство «Прозорро». Однак Наказ № 35 продовжує діяти. В ньому розписано етапи здійснення допорогових закупівель в системі, зазначено, яку інформацію треба завантажити, і вказано строки для кожного етапу.

З урахуванням цього документа кожен замовник видає наказ про допорогові закупівлі, яким затверджує власне положення про допорогові закупівлі.

Уцілому допороги в Прозорро проходять за такою самою процедурою, як відкриті торги. Однак допороги мають значно менші строки, є період подання пропозицій, період уточнень. Усі ці етапи й має конкретизувати положення про допорогові електронні закупівлі.

Допорогова закупівля стартує з розміщення оголошення в ЕСЗ. Однак перед цим усі допорогові закупівлі мають бути внесені в додаток до річного плану закупівель. Усі закупівлі — від однієї копійки до 199 тис. 99 грн — відображають у плані закупівель і розміщення в ЕСЗ.

Форма річного плану затверджена наказом Мінекономрозвитку № 490 і є стандартною.

Тож плануймо закупівлі і поважаймо учасника. Він також планує свою роботу. Якщо річний план розміщений заздалегідь, і у ньому вказано, що, приміром, через три місяці має відбутися допорогова закупівля, він матиме час підготуватися. Наприклад, завезе на склад продукцію, яку закуповуватиме замовник.

Отже, допорогові закупівлі офіційно стартують, коли замовник розмістив оголошення в ЕСЗ. А також інші документи, які містять технічні, кваліфікаційні характеристики тощо предмета закупівлі, вимоги до учасників.

У надпорогових торгах це називається тендерна документація. У допорогових закупівлях це поняття прямо не застосовують. Проте інші необхідні документи, крім оголошення, також можна завантажити.

В оголошенні зазначають:

  • найменування замовника,
  • найменування предмета закупівлі,
  • код класифікатора ЄЗС,
  • бюджет закупівлі,
  • крок аукціону.

Якщо у надпорогових закупівлях немає обмежень щодо кроку, то для ДПЗ існують обмеження — крок аукціону може бути від 0,5 до 3%.

В оголошенні також зазначають мінімальні строки періодів уточнень і подання пропозицій — це два різних етапи в ДПЗ, інформацію про тендерне забезпечення, якщо цього вимагають. 

Оголошення розмістили. Що далі?

Податкова соціальна пільга 2019: визначаємо нові розміри

Іван Левадськийексперт з бухобліку та оподаткування в бюджетній сфері, Київ
Із кожної зарплати чи іншого доходу працівника бухгалтер утримує ПДФО і військовий збір. Однак деякі доходи взагалі не оподатковуються, а до зарплати може застосовуватись податкова соціальна пільга. З’ясуємо, який розмір вона матиме у 2019 році та як її застосувати.

Порядок здійснення допорогових закупівель

Порядок проведення допорогових закупівель має 5 етапів:

Етапи допорогових закупівель

Про що має знати замовник, який проводить допорогові закупівлі

  1. Етап уточнень. Для цього періоду встановлені мінімальні строки, яких слід дотримати. Вони різні і залежать від вартості закупівлі. Якщо закупівля становить менше 50 тис. грн, то період уточнень має бути мінімум 1 робочий день. Якщо вартість закупівлі — понад 50 тис. грн, то період уточнень має становити не менш ніж 3 робочих дні.

Період уточнень

Про що має знати замовник, який проводить допорогові закупівлі

  1. Це стосується і етапу подання пропозицій. Порядок здійснення допорогових закупівель передбачає, що якщо закупівля становить менш ніж 50 тис. грн, то період подання пропозицій — мінімум 1 робочий день. Якщо вартість закупівлі понад 50 тис. грн, то подання пропозицій — мінімум 2 робочих дні.

Період подачі пропозицій

Про що має знати замовник, який проводить допорогові закупівлі

  1. Етап аукціону. Цей етап система призначає автоматично. Фактично — на наступний робочий день після закінчення періоду подачі пропозицій. Такий принцип закладено не тільки для допорогових закупівель, а й для надпорогових процедур, де проводять аукціон.

Аукціон

Про що має знати замовник, який проводить допорогові закупівлі

  1. Етап кваліфікації учасників не регламентований за строками проведення. На цьому етапі замовник перевіряє, чи всі вимоги, виставлені на етапі оголошення закупівлі, учасники виконали. Щодо кожного учасника, який кваліфікується, по одному, починаючи з найнижчої цінової пропозиції, приймає рішення.

Кваліфікація

Про що має знати замовник, який проводить допорогові закупівлі

  1. Етап укладення договору так само, як і етап кваліфікації, не має обмежень у строках. Тому замовники часто забувають закривати закупівлю в системі, підкріплювати договір про закупівлю. Закупівля залишається у підвішеному стані. Але ж ЕСЗ має «знати», що замовник уклав договір. Тому не забувайте про порядок здійснення допорогових закупівель в Україні: уклали договір — прозвітуйте системі. Закрийте процедуру.

Укладання договору

Про що має знати замовник, який проводить допорогові закупівлі

Докладно про порядок допорогових закупівель на кожному етапі читайте у статті:

Рекомендації для учасників допорогових закупівель

Зробіть підписку на тендери, які вас цікавлять.

Не намагайтеся за будь-яку ціну перемогти в аукціоні. Пам’ятайте, якщо ви не зможете виконати зобов’язання за договором закупівлі, то до вас будуть застосовані санкції. Замовники дедалі частіше застосовують оперативно-господарські санкції: не підписують договори з тими контрагентами, з яким виникли проблеми з виконанням договору.

Залишайте свої відгуки на Дозорро. Розкажіть, як вам працювалося із замовником.

Рекомендації для учасників допорогових закупівель

Про що має знати замовник, який проводить допорогові закупівлі

Про що має знати замовник, який проводить допорогові закупівлі Більше про допорогові закупівлі дізнавайтеся з вебінару:

«Як проводити допороги в електронній системі закупівель»

Вебінар на тему «Як проводити допороги в електронній системі закупівель»

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не прогавити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. З нашою допомогою працювати легше!

Освітні заходи
Отримайте нові знання
Взяти участь
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Бажаєте скачати файл?!



Зареєструйтесь, будь ласка!

30 секунд на реєстрацію – і Ви теж зможете скачувати необхідні документи, форми, зразки тощо


У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
на реєстрацію знадобиться лише 30 секунд
Зареєструватися